ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ
AZ ÉRINTETT TERMÉSZETES SZEMÉLY JOGAIRÓL
SZEMÉLYES ADATAI KEZELÉSE
VONATKOZÁSÁBAN
TARTALOMJEGYZÉK
BEVEZETÉS
I.
FEJEZET - AZ
ADATKEZELŐ MEGNEVEZÉSE
II.
FEJEZET -
ADATFELDOLGOZÓK MEGNEVEZÉSE
III.
FEJEZET -
MUNKAVISZONNYAL KAPCSOLATOS ADATKEZELÉSEK
1. Munkaügyi, személyzeti
nyilvántartás
2. Alkalmassági vizsgálatokkal
kapcsolatos adatkezelés
3. Felvételre jelentkező
munkavállalók adatainak kezelése, pályázatok, önéletrajzok
4. E-mail fiók használatának ellenőrzésével
kapcsolatos adatkezelés
5. Számítógép, laptop, tablet ellenőrzésével
kapcsolatos adatkezelés
7. Céges mobiltelefon
használatának ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelés
8. GPS navigációs rendszer alkalmazásával
kapcsolatos adatkezelés
9. Munkahelyi kamerás megfigyeléssel kapcsolatos
adatkezelés
IV.
FEJEZET -
SZERZŐDÉSHEZ KAPCSOLÓDÓ ADATKEZELÉSEK
1. Szerződő partnerek adatainak
kezelése – vevők, szállítók nyilvántartása
2. Jogi személy ügyfelek, vevők, szállítók
természetes személy képviselőinek elérhetőségi adatai
3. Látogatói adatkezelés a Társaság
honlapján
4. Tájékoztatás sütik (cookie) alkalmazásáról
5. Regisztráció a Társaság
honlapján
6. Direkt marketing célú adatkezelés
V.
FEJEZET - JOGI
KÖTELEZETTSÉGEN ALAPULÓ ADATKEZELÉSEK
1. Adatkezelés adó- és számviteli
kötelezettségek teljesítése céljából
2. Kifizetői adatkezelés
4. Adatkezelés pénzmosás elleni kötelezettségek
teljesítése céljából
VI. FEJEZET - ÖSSZEFOGLALÓ TÁJÉKOZTATÁS AZ ÉRINTETT JOGAIRÓL
VII. FEJEZET - RÉSZLETES TÁJÉKOZTATÁS AZ ÉRINTETT JOGAIRÓL
VIII. FEJEZET - AZ ÉRINTETT KÉRELMÉNEK ELŐTERJESZTÉSE, AZ ADATKEZELŐ
INTÉZKEDÉSEI
BEVEZETÉS
A természetes személyeknek a
személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok
szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről
szóló AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/679 RENDELETE (a továbbiakban: Rendelet) előírja,
hogy az Adatkezelő megfelelő
intézkedéseket hoz annak érdekében, hogy az érintett részére a személyes adatok
kezelésére vonatkozó, minden egyes
tájékoztatást tömör, átlátható, érthető és könnyen hozzáférhető formában,
világosan és közérthetően megfogalmazva nyújtsa, továbbá hogy az Adatkezelő
elősegíti az érintett jogainak a gyakorlását.
Az érintett előzetes tájékoztatási kötelezettségét az információs
önrendelkezési jogról és az információszabadságról 2011. évi CXII. törvény is
előírja.
Az alábbiakban olvasható tájékoztatással e jogszabályi
kötelezettségünknek teszünk eleget.
A tájékoztatást közzé kell tenni a társaság honlapján, vagy az érintett személy részére kérésére meg kell küldeni.
I. FEJEZET
AZ ADATKEZELŐ MEGNEVEZÉSE
Név: Dominó
Építőipari Kft.
Székhely: 6000, Kecskemét Mindszenti Krt. 12.
Levelezési cím: 6000, Kecskemét Mindszenti Krt. 12.
Üzlet, átvételi pont címe: 6000, Kecskemét Mindszenti Krt. 12.
Nyilvántartásba vevő hatóság: Bács-Kiskun Megyei Cégbíróság
Cégjegyzékszám: 03-09-102760
Adószám: 11034029-2-03
Képviselő: Nagy Sándor
Telefonszám: 06-30-938-9436
E-mail: domino@dominokft.hu
Honlap: www.dominokft.hu
II. FEJEZET
ADATFELDOLGOZÓK MEGNEVEZÉSE
Adatfeldolgozó: az
a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb
szerv, amely az adatkezelő nevében személyes adatokat kezel; (Rendelet 4. cikk
8.)
Az adatfeldolgozó igénybevételéhez nem kell az érintett
előzetes beleegyezése, de szükséges a tájékoztatása. Ennek megfelelően a
következő tájékoztatást adjuk:
1. Társaságunk IT szolgáltatója
Társaságunk a honlapja
fenntartásához és kezeléséhez adatfeldolgozót vesz igénybe, aki az IT
szolgáltatásokat (tárhely-szolgáltatás) biztosítja, és ennek keretében – a vele
fennálló szerződésünk tartamáig - kezeli a honlapon megadott személyes adatokat,
az általa végzett művelet a személyes adatok tárolása a szerveren.
Cégnév: 3LAN Kft
Székhely: 6000, Kecskemét Műkerti sétány 29.
E-mail: net@3lan.hu
Adószám: 14154470-2-03
Cégjegyzékszám: 03-09-115456
Központi elérhetőségek:
Ügyfélszolgálati telefonszám: +36 (76) 580
580
(Minden munkanap 9-15-ig)
2. Társaságunk könyvviteli szolgáltatója
A Társaságunk az adó és
számviteli kötelezettségei teljesítéséhez könyvviteli szolgáltatói szerződéssel
külső szolgáltatót vesz igénybe, aki kezeli a Társaságunkkal szerződés vagy
kifizetői kapcsolatba levő természetes személyek személyes adatait is, a
Társaságunkat terhelő adó és számviteli kötelezettségek teljesítése céljából.
Ezen adatfeldolgozó megnevezése a
következő:
Cégnév: e-Társ Ügyviteli Tanácsadó és
Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság
Székhely: 1022 Budapest, Tulipán u. 15. 2.
em. 2.
Cégjegyzékszám: 1-09-881002
Adószám: 13941804-2-41.
Képviselő: Dobosné Gödölle Ágnes
E-mail cím: konyveles@etars.hu
III. FEJEZET
MUNKAVISZONNYAL
KAPCSOLATOS ADATKEZELÉSEK
1. Munkaügyi, személyzeti
nyilvántartás
(1) A
munkavállalóktól kizárólag olyan adatok kérhetők és tarthatók nyilván, valamint
olyan munkaköri orvosi alkalmassági vizsgálatok végezhetők, amelyek
munkaviszony létesítéséhez, fenntartásához és megszüntetéséhez, illetve a
szociális-jóléti juttatások biztosításához szükségesek és a munkavállaló
személyhez fűződő jogait nem sértik.
(2) A
Társaság munkáltatói jogos érdekeinek érvényesítése (Rendelet 6. cikk (1)
bekezdése f)) jogcímén munkaviszony
létesítése, teljesítése vagy megszűnése céljából kezeli a munkavállaló alábbi
adatait:
1. név
2.
születési név,,
3.
születési ideje,
4.
anyja neve,
5.
lakcíme,
6.
állampolgársága,
7.
adóazonosító jele,
8. TAJ
száma,
9.
nyugdíjas törzsszám (nyugdíjas munkavállaló esetén),
10. telefonszám,
11. e-mail
cím,
12. személyi igazolvány száma,
13. lakcímet
igazoló hatósági igazolvány száma,
14.
bankszámlaszáma,
15.
online azonosító (ha van)
16. munkába lépésének kezdő és befejező időpontja,
17. munkakör,
18. iskolai végzettségét, szakképzettségét igazoló okmány másolata,
19.
fénykép,
20. önéletrajz,
21. munkabérének összege, a bérfizetéssel, egyéb
juttatásaival kapcsolatos adatok,
22. a munkavállaló munkabéréből jogerős határozat vagy
jogszabály, illetve írásbeli hozzájárulása alapján levonandó tartozást, illetve
ennek jogosultságát,
25. munkakörtől függően erkölcsi bizonyítványa
27. magán nyugdíjpénztári és önkéntes kölcsönös biztosító
pénztári tagság esetén a pénztár megnevezése, azonosító száma és a munkavállaló
tagsági száma,
28. külföldi munkavállaló esetén útlevélszám;
munkavállalási jogosultságot igazoló dokumentumának megnevezését és száma,
29. munkavállalót ért balesetek jegyzőkönyveiben rögzített
adatokat;
Illetve a helymeghatározó rendszerek által rögzített
adatokat.
(3)
Betegségre és szakszervezeti tagságára vonatkozó adatokat a munkáltató csak a
Munka Törvénykönyvben meghatározott jog, vagy kötelezettség teljesítése
céljából kezel.
(4) A személyes adatok címzettjei: a munkáltató vezetője, munkáltatói
jogkör gyakorlója, a Társaság munkaügyi feladatokat ellátó munkavállalói és adatfeldolgozói.
(5) A Társaság tulajdonosai részére csak a vezető állású munkavállalók
személyes adatai továbbíthatók.
(6) A személyes adatok tárolásának időtartama: a munkaviszony megszűnését
követő 3 év.
(7) Az érintettel az adatkezelés megkezdése előtt közölni kell, hogy az adatkezelés
a Munka törvénykönyvén és a munkáltató jogos érdekeinek érvényesítésén alapul
2. Alkalmassági vizsgálatokkal
kapcsolatos adatkezelés
(1)
A munkavállalóval szemben csak olyan alkalmassági vizsgálat alkalmazható,
amelyet munkaviszonyra vonatkozó szabály ír elő, vagy amely munkaviszonyra
vonatkozó szabályban meghatározott jog gyakorlása, kötelezettség teljesítése
érdekében szükséges. A vizsgálat előtt részletesen tájékoztatni kell a
munkavállalókat többek között arról, hogy az alkalmassági vizsgálat milyen
készség, képesség felmérésére irányul, a vizsgálat milyen eszközzel, módszerrel
történik. Amennyiben jogszabály írja elő a vizsgálat elvégzését, akkor
tájékoztatni kell a munkavállalókat a jogszabály címéről és a pontos
jogszabályhelyről is.
(2) A
munkaalkalmasságra, felkészültségre irányuló tesztlapok a munkáltató mind a
munkaviszony létesítése előtt, mind pedig a munkaviszony fennállása alatt
kitöltetheti a munkavállalókkal.
(3) Az
egyértelműen munkaviszonnyal kapcsolatos, a munkafolyamatok hatékonyabb
ellátása, megszervezése érdekében csak akkor tölthető ki a munkavállalók
nagyobb csoportjával pszichológiai, vagy személyiségjegyek kutatására alkalmas
tesztlap, ha az elemzés során felszínre került adatok nem köthetők az egyes
konkrét munkavállalókhoz, vagyis anonim módon történik az adatok feldolgozása.
(4) A kezelhető személyes adatok köre: a munkaköri
alkalmasság ténye, és az ehhez szükséges feltételek.
(5) Az adatkezelés jogalapja: a munkáltató jogos érdeke.
(6) A személyes adatok kezelésének célja: munkaviszony létesítése, fenntartása, munkakör betöltése.
(7) A személyes adatok címzettjei, illetve a
címzettek kategóriái: A vizsgálat eredményt a
vizsgált munkavállalók, illetve a vizsgálatot végző szakember ismerhetik meg. A
munkáltató csak azt az információt kaphatja meg, hogy a vizsgált személy a
munkára alkalmas-e vagy sem, illetve milyen feltételek biztosítandók ehhez. A
vizsgálat részleteit, illetve annak teljes dokumentációját azonban a munkáltató
nem ismerheti meg.
(8) A személyes adatok kezelésének időtartama: a
munkaviszony megszűnését követő 3 év.
3. Felvételre
jelentkező munkavállalók adatainak kezelése, pályázatok, önéletrajzok
(1) A kezelhető személyes adatok köre: a természetes
személy neve, születési ideje, helye, anyja neve, lakcím, képesítési adatok,
fénykép, telefonszám, e-mail cím, a jelentkezőről készített munkáltatói
feljegyzés (ha van).
(2) A személyes adatok kezelésének célja: jelentkezés, pályázat
elbírálása, a kiválasztottal munkaszerződés kötése. Az érintettet tájékoztatni
kell arról, ha a munkáltató nem őt választotta az adott állásra.
(3) Az adatkezelés jogalapja: az érintett hozzájárulása.
(4) A személyes
adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a Társaságnál munkáltatói
jogok gyakorlására jogosult vezető, munkaügyi feladatokat ellátó
munkavállalók.
(5) A személyes adatok tárolásának
időtartama: A jelentkezés, pályázat elbírálásáig. A ki nem választott
jelentkezők személyes adatait törölni kell. Törölni kell annak adatait is, aki
jelentkezését, pályázatát visszavonta.
(6) A munkáltató csak az érintett
kifejezett, egyértelmű és önkéntes hozzájárulása alapján őrizheti meg a
pályázatokat, feltéve, ha azok megőrzésére a jogszabályokkal összhangban álló
adatkezelési célja elérése érdekében szükség van. Ezen hozzájárulást a
felvételi eljárás lezárását követően kell kérni a jelentkezőktől.
4. E-mail
fiók használatának ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelés
(1) Ha a Társaság e-mail fiókot bocsát a munkavállaló rendelkezésére –
ezen e-mail címet és fiókot a munkavállaló kizárólag munkaköri feladatai
céljára használhatja, annak érdekében, hogy a munkavállalók ezen
keresztül tartsák egymással a kapcsolatot, vagy a munkáltató képviseletében
levelezzenek az ügyfelekkel, más személyekkel, szervezetekkel.
(2) A munkavállaló az e-mail
fiókot személyes célra nem
használhatja, a fiókban személyes leveleket nem tárolhat.
(3) A munkáltató jogosult az e-mail fiók teljes tartalmát és használatát
rendszeresen – 3 havonta - ellenőrizni, ennek során az adatkezelés jogalapja a
munkáltató jogos érdeke. Az ellenőrzés célja az e-mail fiók használatára
vonatkozó munkáltatói rendelkezés betartásának ellenőrzése, továbbá a
munkavállalói kötelezettségek (Mt. 8.§, 52. §) ellenőrzése.
(4) Az ellenőrzésre a munkáltató vezetője, vagy a munkáltatói jogok
gyakorlója jogosult.
(5) Amennyiben az ellenőrzés körülményei nem zárják ki ennek
lehetőségét, biztosítani kell, hogy a munkavállaló jelen lehessen az ellenőrzés
során.
(6) Az ellenőrzés előtt tájékoztatni kell a munkavállalót arról, hogy
milyen munkáltatói érdek miatt kerül sor az ellenőrzésre, munkáltató részéről
ki végezheti az ellenőrzést, - milyen szabályok szerint kerülhet sor
ellenőrzésre (fokozatosság elvének betartása) és mi az eljárás menete, - milyen
jogai és jogorvoslati lehetőségei vannak a az e-mail fiók ellenőrzésével együtt
járó adatkezeléssel kapcsolatban.
(7) Az ellenőrzés során a fokozatosság elvét kell alkalmazni, így
elsődlegesen az e-mail címéből és tárgyából kell megállapítani, hogy az a
munkavállaló munkaköri feladatával kapcsolatos, és nem személyes célú. Nem
személyes célú e-mailek tartalmát a munkáltató korlátozás nélkül vizsgálhatja.
(8) Ha jelen szabályzat rendelkezéseivel ellentétben az állapítható meg,
hogy a munkavállaló az e-mail fiókot személyes célra használta, fel kell
szólítani a munkavállalót, hogy a személyes adatokat haladéktalanul törölje. A
munkavállaló távolléte, vagy együttműködésének hiánya esetén a személyes
adatokat az ellenőrzéskor a munkáltató törli. Az e-mail fiók jelen
szabályzattal ellentétes használata miatt a munkáltató a munkavállalóval szemben
munkajogi jogkövetkezményeket alkalmazhat.
(9) A munkavállaló az e-mail fiók ellenőrzésével együtt járó
adatkezeléssel kapcsolatban e szabályzatnak az érintett jogairól szóló
fejezetében írt jogokkal élhet.
5. Számítógép, laptop, tablet
ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelés
(1) A Társaság által a munkavállaló részére munkavégzés céljára rendelkezésre
bocsátott számítógépet, laptopot, tabletet a munkavállaló kizárólag munkaköri
feladata ellátására használhatja, ezek magáncélú használatát a Társaság
megtiltja, ezen eszközökön a munkavállaló semmilyen személyes adatot,
levelezését nem kezelheti, és nem tárolhatja.
A munkáltató ezen eszközökön tárolt adatokat ellenőrizheti. Ezen eszközök munkáltató általi ellenőrzésére
és jogkövetkezményire egyebekben az előbbi1.4. pont rendelkezései irányadók.
(1) A munkavállaló csak a munkaköri feladatával kapcsolatos honlapokat
tekintheti meg, a személyes célú munkahelyi internethasználatot a munkáltató
megtiltja.
(2) A munkaköri feladatként a Társaság nevében elvégzett internetes
regisztrációk jogosultja a Társaság, a regisztráció során a társaságra utaló
azonosítót, jelszót kell alkalmazni. Amennyiben a személyes adatok megadása is
szükséges a regisztrációhoz, a munkaviszony megszűnésekor azok törlését köteles
kezdeményezni a Társaság.
(3) A munkavállaló munkahelyi internethasználatát a munkáltató ellenőrizheti,
amelyre és jogkövetkezményire az 1.4. pont rendelkezései irányadók.
7. Céges mobiltelefon használatának
ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelés
(1) A munkáltató nem engedélyezi
a céges mobiltelefon magáncélú használatát, a mobiltelefon csak munkavégzéssel
összefüggő célokra használható, és a munkáltató valamennyi kimenő hívás
hívószámát és adatait, továbbá a mobiltelefonon tárolt adatokat ellenőrizheti.
(2) A munkavállaló
köteles bejelenteni a munkáltatónak, ha a céges mobiltelefont magáncélra
használta. Ez esetben az ellenőrzés akként folytatható le, hogy a
munkáltató hívásrészletezőt kér a telefonszolgáltatótól és felhívja a
munkavállalót arra, hogy a dokumentumon a magáncélú hívások esetében a hívott
számokat tegye felismerhetetlenné. A munkáltató előírhatja, hogy a magáncélú
hívások költségeit a munkavállaló viselje.
(3) Egyebekben az ellenőrzésre
és jogkövetkezményire az 1.4. pont rendelkezései
irányadók.
8. GPS navigációs rendszer alkalmazásával kapcsolatos adatkezelés
(1) A GPS rendszer alkalmazásának
jogalapja a munkáltatói jogos érdek, célja munkaszervezés, logisztika,
munkavállalói kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése.
(2) A kezelt adatok: gépjármű
rendszáma, a megtett útvonal, távolság, gépjárműhasználat ideje.
(3) Az ellenőrzés csak
munkaidőben történhet és nem ellenőrizhető a munkavállalók földrajzi helyzete
munkaidőn kívül. Egyebekben a munkáltatói ellenőrzésre és jogkövetkezményire az 1.4. pont rendelkezései irányadók.
9. Munkahelyi
kamerás megfigyeléssel kapcsolatos adatkezelés
(1) Társaságunk a székhelyén, telephelyén, az
ügyfélfogadásra nyitva álló helyiségeiben az emberi élet, testi épség, személyi
szabadság, az üzleti titok védelme és a vagyonvédelem céljából elektronikus
megfigyelőrendszert alkalmaz, amely kép-, hang-, vagy kép- és hangrögzítést is
lehetővé tesz, ez alapján személyes
adatnak tekinthető az érintett magatartása
is, amit a kamera rögzít.
(2) Ezen adatkezelés jogalapja a munkáltató jogos érdekeinek érvényesítése,
és az érintett hozzájárulása.
(3) Az elektronikus megfigyelőrendszer adott területen
történő alkalmazásának tényéről jól látható helyen, jól olvashatóan, a
területen megjelenni kívánó harmadik személyek tájékozódását elősegítő módon
figyelemfelhívó jelzést, tájékoztatást kell elhelyezni. A tájékoztatást minden
egyes kamera vonatkozásában meg kell adni. Ez a tájékoztatás tartalmazza az
elektronikai vagyonvédelmi rendszer által folytatott megfigyelés tényéről,
valamint a rendszer által rögzített, személyes adatokat tartalmazó kép- és
hangfelvétel készítésének, tárolásának céljáról, az adatkezelés jogalapjáról, a
felvétel tárolásának helyéről, a tárolás időtartamáról, a rendszert alkalmazó
(üzemeltető) személyéről, az adatok megismerésére jogosult személyek köréről,
továbbá az érintettek jogaira és érvényesítésük rendjére vonatkozó
rendelkezéseiről szóló tájékoztatást is.
(4) A megfigyelt területre belépő harmadik személyekről
(ügyfelek, látogatók, vendégek) kép és hangfelvétel a hozzájárulásukkal
készíthető és kezelhető. A hozzájárulás
ráutaló magatartással is megadható. Ráutaló magatartás különösen, ha az ott
tartózkodó természetes személy a megfigyelt területre az oda kihelyezett
elektronikus megfigyelő-rendszer alkalmazásáról tájékoztató jelzés, ismertetés
ellenére a területre bemegy.
(5) A rögzített felvételeket felhasználás hiányában
maximum 3 (három) munkanapig őrizhetők meg. Felhasználásnak az minősül, ha a
rögzített kép-, hang-, vagy kép- és hangfelvételt, valamint más személyes
adatot bírósági vagy más hatósági eljárásban bizonyítékként kívánják
felhasználni.
(6) Az, akinek
jogát vagy jogos érdekét a kép-, hang-, vagy a kép- és hangfelvétel adatának
rögzítése érinti, a kép-, hang-, valamint kép- és hangfelvétel rögzítésétől
számított három munkanapon belül jogának vagy jogos érdekének igazolásával
kérheti, hogy az adatot annak kezelője ne semmisítse meg, illetve ne törölje.
(7) Nem lehet elektronikus
megfigyelőrendszert alkalmazni olyan helyiségben, amelyben a megfigyelés az
emberi méltóságot sértheti, így különösen az öltözőkben, zuhanyzókban, az
illemhelyiségekben vagy például orvosi szobában, illetve az ahhoz tartozó
váróban, továbbá az olyan helyiségben sem, amely a munkavállalók munkaközi
szünetének eltöltése céljából lett kijelölve.
(8) Ha a munkahely területén
jogszerűen senki sem tartózkodhat - így különösen munkaidőn kívül vagy a
munkaszüneti napokon - akkor a munkahely teljes területe (így például az
öltözők, illemhelyek, munkaközi szünetre kijelölt helyiségek) megfigyelhető.
(9) Az elektronikus
megfigyelőrendszerrel rögzített adatok megtekintésére a törvényben erre
feljogosítottakon kívül a jogsértések feltárása és a rendszer működésének
ellenőrzés céljából a kezelő személyzet, a munkáltató vezetője és helyettese,
továbbá a megfigyelt terület munkahelyi vezetője jogosult.
A munkáltató az alábbiak szerint tájékoztatja a
munkavállalót a kihelyezett kamerák helyéről, célterületéről (látószögéről) és
a kihelyezés céljáról.
Kamera száma |
A kihelyezés
helye |
Megfigyelt
területe |
A kihelyezés
célja |
1. számú kamara |
vevő tér |
vevő tér |
Vagyonvédelem |
IV. FEJEZET
SZERZŐDÉSHEZ KAPCSOLÓDÓ ADATKEZELÉSEK
1. Szerződő partnerek adatainak kezelése – vevők,
szállítók nyilvántartása
(1) A Társaság szerződés
teljesítése jogcímén a szerződés megkötése, teljesítése, megszűnése, szerződési
kedvezmény nyújtása céljából kezeli a vele vevőként, szállítóként szerződött
természetes személy nevét, születési nevét, születési idejét, anyja nevét,
lakcímét, adóazonosító jelét, adószámát, vállalkozói, őstermelői igazolvány
számát, személyi igazolvány számát,
lakcímét, székhely, telephely címét, telefonszámát, e-mail címét,
honlap-címét, bankszámlaszámát, vevőszámát (ügyfélszámát, rendelésszámát),
online azonosítóját (vevők, szállítók listája, törzsvásárlási listák), Ezen
adatkezelés jogszerűnek minősül akkor is, ha az adatkezelés a szerződés
megkötését megelőzően az érintett kérésére történő lépések megtételéhez
szükséges. A személyes adatok címzettjei: a Társaság ügyfélkiszolgálással kapcsolatos
feladatokat ellátó munkavállalói, könyvelési, adózási feladatokat ellátó
munkavállalói, és adatfeldolgozói. A személyes adatok kezelésének időtartama: a szerződés megszűnését
követő 5 év.
(2) Az érintettel az adatkezelés
megkezdése előtt közölni kell, hogy az adatkezelés a szerződés teljesítése
jogcímén alapul, az a tájékoztatás történhet a szerződésben is.
(3) Az érintettet személyes adatai adatfeldolgozó részére
történő átadásáról tájékoztatni kell.
2. Jogi személy ügyfelek, vevők, szállítók
természetes személy képviselőinek elérhetőségi adatai
(1) A kezelhető személyes adatok
köre: a természetes személy neve, címe, telefonszáma, e-mail címe, online azonosítója.
(2) A személyes adatok
kezelésének célja: a Társaság jogi személy partnerével kötött szerződés
teljesítése, üzleti kapcsolattartás, jogalapja: az érintett hozzájárulása.
(3) A
személyes adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a Társaság ügyfélszolgálattal kapcsolatos
feladatokat ellátó munkavállalói.
(4) A személyes adatok
tárolásának időtartama: az üzleti kapcsolat, illetve az érintett képviselői
minőségének fennállását követő 5 évig.
3. Látogatói adatkezelés a Társaság honlapján
(1) A Sütik
(cookie-k) rövid
adatfájlok, melyeket a meglátogatott honlap helyez el a felhasználó
számítógépén. A cookie célja, hogy az adott infokommunikációs, internetes
szolgáltatást megkönnyítse, kényelmesebbé tegye. Számos fajtája létezik, de általában
két nagy csoportba sorolhatóak. Az egyik az ideiglenes cookie, amelyet a honlap
csak egy adott munkamenet során (pl.: egy internetes bankolás biztonsági
azonosítása alatt) helyez el a felhasználó eszközén, a másik fajtája az állandó
cookie (pl.: egy honlap nyelvi beállítása), amely addig a számítógépen marad,
amíg a felhasználó le nem törli azt. Az Európai Bizottság irányelvei alapján
cookie-kat [kivéve, ha azok az adott szolgáltatás használatához
elengedhetetlenül szükségesek] csak a felhasználó engedélyével lehet a
felhasználó eszközén elhelyezni.
(2) A felhasználó hozzájárulását
nem igénylő sütik esetében a honlap első látogatása során kell tájékoztatást
nyújtani. Nem szükséges, hogy a sütikre vonatkozó tájékoztató teljes szövege
megjelenjen a honlapon, elegendő, ha a honlap üzemeltetői röviden összefoglalják
a tájékoztatás lényegét, és egy linken keresztül utalnak a teljes körű
tájékoztató elérhetőségére.
(3) A hozzájárulást igénylő sütik
esetében a tájékoztatás kapcsolódhat a honlap első látogatásához is abban az
esetben, ha a sütik alkalmazásával együtt járó adatkezelés már az oldal
felkeresésével megkezdődik. Amennyiben a süti alkalmazására a felhasználó által
kifejezetten kért funkció igénybevételéhez kapcsolódik, akkor a tájékoztatás is
megjelenhet e funkció igénybevételéhez kapcsolódóan. Ebben az esetben sem
szükséges az, hogy a sütikre vonatkozó tájékoztató teljes szövege megjelenjen a
honlapon, elegendő egy rövid összefoglaló a tájékoztatás lényegéről, és egy
linken keresztül utalás a teljes körű tájékoztató elérhetőségére.
4. Tájékoztatás sütik (cookie)
alkalmazásáról
(1) Az
általános elterjedt internetes gyakorlatnak megfelelően Társaságunk is használ
sütiket (cookie) a weboldalán. A cookie egy kis fájl, amely egy sor
karaktert tartalmaz, és amely akkor kerül a látogató számítógépére, amikor az
egy webhelyet keres fel. Amikor ismét felkeresi az adott webhelyet, a
cookie-nak köszönhetően a webhely képes felismerni a látogató böngészőjét. A cookie-k tárolhatnak felhasználói
beállításokat (pl. választott nyelv) és egyéb információkat is. Többek között információt gyűjtenek a látogatóról és
eszközéről, megjegyzik a látogató egyéni beállításait, felhasználásra
kerülhetnek pl. az online bevásárlókosarak használatakor. A sütik általánosságban megkönnyítik a
weboldal használatát, elősegítik, hogy a weboldal a felhasználók számára igazi
webes élményt nyújtson, és hatékony információforrást jelentsen, továbbá
biztosítják a weboldal üzemeltetője részére az oldal működésének ellenőrzését,
visszaélések megakadályozását és a weboldalon nyújtott szolgáltatások
zavartalan és megfelelő színvonalú biztosítását.
(2) Társaságunk
honlapja a weboldal használata során a látogatóról, illetve az általa
böngészésre használt eszközről az alábbi adatokat rögzíti és kezeli:
• az látogató által használt IP cím,
• a böngésző típusa,
• a böngészésre használt eszköz operációs
rendszerének jellemzői (beállított nyelv),
• látogatás időpontja,
• a meglátogatott (al)oldal, funkció vagy
szolgáltatás.
(3) A sütik használatának elfogadása, engedélyezése
nem kötelező. Visszaállíthatja
böngészője beállításait, hogy az utasítsa el az összes cookie-t, vagy hogy
jelezze, ha a rendszer éppen egy cookie-t küld. A legtöbb
böngésző ugyan alapértelmezettként automatikusan elfogadja a sütiket, de ezek
általában megváltoztathatóak annak érdekében, hogy megakadályozható legyen az
automatikus elfogadás és minden alkalommal felajánlja a választás lehetőségét.
A
legnépszerűbb böngészők süti beállításairól az alábbi linkeken tájékozódhat
• Google Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/61416?hl=hu
• Firefox: https://support.mozilla.org/hu/kb/sutik-engedelyezese-es-tiltasa-amit-weboldak-haszn
• Microsoft Internet Explorer 11: http://windows.microsoft.com/hu-hu/internet-explorer/delete-manage-cookies#ie=ie-11
• Microsoft Internet Explorer 10: http://windows.microsoft.com/hu-hu/internet-explorer/delete-manage-cookies#ie=ie-10-win-7
• Microsoft Internet Explorer 9: http://windows.microsoft.com/hu-hu/internet-explorer/delete-manage-cookies#ie=ie-9
• Microsoft Internet Explorer 8: http://windows.microsoft.com/hu-hu/internet-explorer/delete-manage-cookies#ie=ie-8
• Microsoft Edge: http://windows.microsoft.com/hu-hu/windows-10/edge-privacy-faq
• Safari: https://support.apple.com/hu-hu/HT201265
Mindezek mellett azonban felhívjuk a
figyelmet arra, hogy előfordulhat, hogy
bizonyos webhelyfunkciók vagy -szolgáltatások nem fognak megfelelően működni
cookie-k nélkül.
(4)
A weboldalon használt sütik önmagukban
nem alkalmasak a felhasználó személyének beazonosítására.
(5) Társaság honlapján alkalmazott
sütik:
1.
Technikailag elengedhetetlenül szükséges munkamenet (session) sütik
Ezek
a sütik ahhoz szükségesek, hogy a látogatók böngészhessék a weboldalt,
zökkenőmentesen és teljes körűen használhassák annak funkcióit, a weboldalon
keresztül elérhető szolgáltatásokat, így - többek között- különösen a látogató
által az adott oldalakon végzett műveletek megjegyzését egy látogatás során.
Ezen sütik adatkezelésének időtartama kizárólag a látogató aktuális
látogatására vonatkozik, a munkamenet végeztével, illetve a böngésző
bezárásával a sütik e fajtája automatikusan törlődik a számítógépéről.
A
kezelt adatkör: AVChatUserId, JSESSIONID, portal_referer.
Ezen
adatkezelés jogalapja az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az
információs társadalmi szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. CVIII.
törvény (Elkertv.) 13/A. § (3) bekezdése.
Az
adatkezelés célja: a honlap megfelelő működésének biztosítása.
2. Hozzájárulást igénylő
sütik:
Ezek lehetőséget biztosítanak,
hogy a Társaság megjegyezhesse a felhasználó honlappal kapcsolatos
választásait. A látogató a szolgáltatás igénybevételét megelőzően és a szolgáltatás
igénybevétele során ezen adatkezelést bármikor megtilthatja. Ezek az adatok nem kapcsolhatók össze az
igénybe vevő azonosító adataival és az igénybe vevő hozzájárulása nélkül nem
adhatók át harmadik személy számára.
2.1. Használatot elősegítő sütik:
Az adatkezelés jogalapja a
látogató hozzájárulása.
Az adatkezelés célja: A szolgáltatás hatékonyságának növelése, felhasználói
élmény növelése, a honlap használatának kényelmesebbé tétele.
Az
adatkezelés időtartama 6 hónap.
2.2. Teljesítményt biztosító sütik:
Google
Analytics sütik – erről itt tájékozódhat:
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/cookie-usage
Google
AdWords sütik - erről itt tájékozódhat:
https://support.google.com/adwords/answer/2407785?hl=hu
5. Regisztráció a Társaság
honlapján
(1) A honlapon a regisztráló természetes személy az erre vonatkozó
négyzet bejelölésével adhatja meg hozzájárulását személyes adatai kezeléséhez.
Tilos a négyzet előre bejelölése
(2) A kezelhető
személyes adatok köre: a természetes személy neve (vezetéknév, keresztnév),
címe, telefonszáma, e-mail címe, online azonosító.
(3) A személyes adatok kezelésének célja:
2. Kapcsolatfelvétel,
elektronikus, telefonos, SMS, és postai megkereséssel.
3. Tájékoztatás a
Társaság termékeiről, szolgáltatásairól, szerződési feltételeiről, akcióiról.
4. Reklám-küldemény a tájékoztatás során elektronikusan és
postai úton küldhető.
(4) Az adatkezelés jogalapja az érintett hozzájárulása.
(5) A személyes
adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a Társaság ügyfélszolgálattal, marketing tevékenységével
kapcsolatos feladatokat ellátó munkavállalói, adatfeldolgozóként a Társaság IT
szolgáltatója tárhelyszolgáltatást végző munkavállalói.
(6) A személyes adatok tárolásának
időtartama: a regisztráció / szolgáltatás fennállásáig, vagy az érintett
hozzájárulása visszavonásáig (törlési kérelméig).
6. Hírlevél szolgáltatáshoz
kapcsolódó adatkezelés
(1) A honlapon a hírlevél szolgáltatásra regisztráló természetes személy
az erre vonatkozó négyzet bejelölésével adhatja meg hozzájárulását személyes
adatai kezeléséhez. Tilos a négyzet előre bejelölése. A hírlevéről az érintett
a hírlevél „Leiratkozás” alkalmazásának használatával, vagy írásban, vagy
e-mailben tett nyilatkozattal bármikor leiratkozhat, amely a hozzájárulás
visszavonását jelenti. Ilyen esetben a leiratkozó minden adatát haladéktalanul
törölni kell. A hírlevél feliratkozás oldalon elhelyezendő tájékoztatás
szövegét jelen Szabályzat 7. számú Melléklete tartalmazza.
(2) A kezelhető személyes adatok köre: a
természetes személy neve (vezetéknév, keresztnév), e-mail címe.
(3) A személyes adatok kezelésének célja:
1. Hírlevél küldése a Társaság termékei, szolgáltatásai
tárgyában
2. Reklámanyag küldése
(4) Az adatkezelés jogalapja: az érintett hozzájárulása.
(5) A személyes
adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a Társaság ügyfélszolgálattal, marketing
tevékenységével kapcsolatos feladatokat ellátó munkavállalói, adatfeldolgozóként
a Társaság IT szolgáltatója munkavállalói a tárhelyszolgáltatás teljesítése
céljából,
(6) A személyes adatok tárolásának
időtartama: a hírlevél-szolgáltatás fennállásáig, vagy az érintett
hozzájárulása visszavonásáig (törlési kérelméig).
7. Közösségi irányelvek / Adatkezelés a Társaság
Facebook oldalán
(1) A Társaság termékei,
szolgáltatásai megismertetése, népszerűsítése céljából Facebook oldalt tart
fenn.
(2) A Társaság Facebook oldalon
felett kérdés nem minősül hivatalosan benyújtott panasznak.
(3) A Társaság Facebook oldalán a
látogatók által közzétett személyes adatokat a Társaság nem kezeli.
(4) A látogatókra a Facebook
Adatvédelmi- és Szolgáltatási Feltételei irányadók.
(5) Jogellenes, vagy sértő
tartalom publikálása esetén a Társaság előzetes értesítés nélkül kizárhatja az
érintettet a tagok közül, vagy törölheti hozzászólását.
(6) A Társaság nem felel a
Facebook felhasználók által közzétett jogszabályt sértő adattartalmakért,
hozzászólásokért. A Társaság nem felel semmilyen, a Facebook működéséből adódó
hibáért, üzemzavarért vagy a rendszer működésének megváltoztatásából fakadó
problémáért.
8.
Direkt marketing célú adatkezelés
(1) Ha külön törvény eltérően nem
rendelkezik, reklám természetes személynek, mint reklám címzettjének közvetlen
megkeresése módszerével (közvetlen üzletszerzés), így különösen elektronikus
levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs eszköz útján - a
2008. évi XLVIII. törvényben meghatározott kivétellel - kizárólag akkor
közölhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten
hozzájárult.
(2) A Társaság által reklám-címzetti
megkeresés céljára kezelhető személyes adatok köre: a természetes személy neve,
címe, telefonszáma, e-mail címe, online azonosító.
(3) A személyes adatok
kezelésének célja a Társaság tevékenységéhez kapcsolódó direkt marketing
tevékenység folytatása, azaz reklámkiadványok, hírlevelek, aktuális ajánlatok
nyomtatott (postai) vagy elektronikus formában (e-mail) történő rendszeres vagy
időszakonkénti megküldése a regisztrációkor megadott elérhetőségekre.
(4) Az adatkezelés jogalapja: az
érintett hozzájárulása.
(5) A személyes adatok
címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a Társaság ügyfélszolgálattal
kapcsolatos feladatokat ellátó munkavállalói, adatfeldolgozóként a Társaság IT
szolgáltatója szerverszolgáltatást végző munkavállalói, postai kézbesítés
esetén a Posta munkavállalói.
(6) A személyes adatok
tárolásának időtartama: a hozzájárulás visszavonásáig.
V. FEJEZET
JOGI
KÖTELEZETTSÉGEN ALAPULÓ ADATKEZELÉSEK
1. Adatkezelés adó- és
számviteli kötelezettségek teljesítése céljából
(1) A Társaság jogi kötelezettség
teljesítése jogcímén, törvényben előírt adó és számviteli kötelezettségek
teljesítése (könyvelés, adózás) céljából kezeli a vevőként, szállítóként vele
üzleti kapcsolatba lépő természetes személyek törvényben meghatározott adatait.
A kezelt adatok az általános forgalmi adóról szóló 2017. évi CXXVII. tv. 169.§,
és 202.§-a alapján különösen: adószám, név, cím, adózási státusz, a
számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 167.§-a alapján: név, cím, a
gazdasági műveletet elrendelő személy vagy szervezet megjelölése, az
utalványozó és a rendelkezés végrehajtását igazoló személy, valamint a
szervezettől függően az ellenőr aláírása; a készletmozgások bizonylatain és a
pénzkezelési bizonylatokon az átvevő, az ellennyugtákon a befizető aláírása, a
személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény alapján: vállalkozói
igazolvány száma, őstermelői igazolvány száma, adóazonosító jel.
(2) A személyes adatok tárolásának időtartama a jogalapot
adó jogviszony megszűnését követő 8 év.
(3) A személyes
adatok címzettjei: a Társaság adózási, könyvviteli, bérszámfejtési,
társadalombiztosítási feladatait ellátó munkavállalói és adatfeldolgozói.
2. Kifizetői adatkezelés
(1) A
Társaság jogi kötelezettség teljesítése jogcímén, törvényben előírt adó és
járulékkötelezettségek teljesítése (adó-, adóelőleg, járulékok megállapítása, bérszámfejtés,
társadalombiztosítási, nyugdíj ügyintézés) céljából kezeli azon érintettek –
munkavállalók, családtagjaik, foglalkoztatottak, egyéb juttatásban részesülők –
adótörvényekben előírt személyes adatait, akikkel kifizetői (2017:CL. törvény
az adózás rendjéről (Art.) 7.§ 31.) kapcsolatban áll. A kezelt adatok körét az
Art. 50.§-a határozza meg, külön is kiemelve ebből: a természetes személy természetes
személyazonosító adatait (ideértve az előző nevet és a titulust is), nemét,
állampolgárságát, a természetes személy adóazonosító jelét,
társadalombiztosítási azonosító jelét (TAJ szám). Amennyiben az adótörvények
ehhez jogkövetkezményt fűznek, a Társaság kezelheti a munkavállalók
egészségügyi (Szja tv. 40.§) és szakszervezeti (Szja 47.§(2) b./) tagságra
vonatkozó adatokat adó és járulékkötelezettségek teljésítés (bérszámfejtés,
társadalombiztosítási ügyintézés) céljából.
(2) A személyes adatok tárolásának időtartama a jogalapot adó
jogviszony megszűnését követő 8 év.
(3) A személyes
adatok címzettjei: a Társaság adózási, bérszámfejtési, társadalombiztosítási
(kifizetői) feladatait ellátó munkavállalói és adatfeldolgozói.
(1) A Társaság jogi
kötelezettsége teljesítése jogcímén kezeli a köziratokról, a közlevéltárakról
és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény (Levéltári
törvény) szerint maradandó értékűnek minősülő iratait abból a célból, hogy a
Társaság irattári anyagának maradandó értékű része épségben és használható
állapotban a jövő nemzedékei számára is fennmaradjon. Az adattárolás ideje: a
közlevéltár részére történő átadásig.
(2) A személyes adatok címzettjeire
és az adatkezelés egyéb kérdéseire a Levéltári törvény irányadó.
4. Adatkezelés pénzmosás elleni kötelezettségek
teljesítése céljából
(1) A Társaság jogi kötelezettség teljesítése jogcímén,
pénzmosás és terrorizmus-finanszírozása megelőzése és megakadályozása céljából
kezeli ügyfelei, ezek képviselői, és a tényleges tulajdonosoknak a pénzmosás és a terrorizmus
finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII.
törvényben (Pmt.) meghatározott adatait:
a) természetes személy a) családi és utónevét, b) születési családi és utónevét, c) állampolgárságát, d) születési helyét, idejét, e) anyja születési nevét, f) lakcímét, ennek hiányában tartózkodási
helyét, g) azonosító
okmányának típusát és számát; lakcímet igazoló hatósági igazolványa számát, a bemutatott okiratok másolatát. (7.§).
(2) A személyes
adatok címzettjei: a Társaság ügyfélkiszolgálással
kapcsolatos feladatokat ellátó munkavállalói, a Társaság vezetője és a Társaság
Pmt. szerinti kijelölt személye.
(3) A személyes
adatok tárolásának időtartama: az üzleti kapcsolat megszűnésétől,
illetve az ügyleti megbízás teljesítésétől számított 8 év. (Pmt. 56.§(2))
VI. FEJEZET
ÖSSZEFOGLALÓ TÁJÉKOZTATÁS AZ ÉRINTETT JOGAIRÓL
E fejezetben az áttekinthetőség
és átláthatóság kedvéért röviden összefoglaljuk az érintett jogait, amelyek
gyakorlására vonatkozó részletes tájékoztatást a következő fejezetben adjuk
meg.
Előzetes
tájékozódáshoz való jog
Az érintett jogosult arra, hogy az adatkezeléssel
összefüggő tényekről és információkról az adatkezelés megkezdését megelőzően
tájékoztatást kapjon.
(Rendelet 13-14. cikk)
A részletszabályokról a következő
fejezetben adunk tájékoztatást.
Az érintett hozzáférési joga
Az érintett jogosult arra, hogy az
Adatkezelőtől visszajelzést kapjon arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak
kezelése folyamatban van-e, és ha ilyen adatkezelés folyamatban van, jogosult
arra, hogy a személyes adatokhoz és a Rendeletben meghatározott kapcsolódó információkhoz
hozzáférést kapjon.
(Rendelet 15. cikk).
A részletszabályokról a következő
fejezetben adunk tájékoztatást.
A helyesbítéshez való jog
Az érintett jogosult arra, hogy
kérésére az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse a rá vonatkozó
pontatlan személyes adatokat. Figyelembe véve az adatkezelés célját, az
érintett jogosult arra, hogy kérje a hiányos személyes adatok – egyebek mellett
kiegészítő nyilatkozat útján történő – kiegészítését.
(Rendelet 16. cikk).
A törléshez való jog („az elfeledtetéshez való jog”)
1. Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az Adatkezelő
indokolatlan késedelem nélkül törölje a rá vonatkozó személyes adatokat, az Adatkezelő
pedig köteles arra, hogy az érintettre vonatkozó személyes adatokat
indokolatlan késedelem nélkül törölje, ha a Rendeltben meghatározott indokok valamelyike
fennáll.
(Rendelet
17. cikk)
A részletszabályokról a következő
fejezetben adunk tájékoztatást.
Az adatkezelés korlátozásához való jog
Az érintett jogosult arra, hogy
kérésére az Adatkezelő korlátozza az adatkezelést ha a rendeltben meghatározott
feltételek teljesülnek.
(Rendelet 18. cikk)
A részletszabályokról a következő
fejezetben adunk tájékoztatást.
A személyes adatok helyesbítéséhez vagy törléséhez, illetve az
adatkezelés korlátozásához kapcsolódó értesítési kötelezettség
Az Adatkezelő minden olyan
címzettet tájékoztat valamennyi helyesbítésről, törlésről vagy
adatkezelés-korlátozásról, akivel, illetve amellyel a személyes adatot
közölték, kivéve, ha ez lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy
erőfeszítést igényel. Az érintettet kérésére az Adatkezelő tájékoztatja e
címzettekről.
(Rendelet 19. cikk)
Az adathordozhatósághoz való jog
A Rendeletben írt feltételekkel
az érintett jogosult arra, hogy a rá vonatkozó, általa egy Adatkezelő
rendelkezésére bocsátott személyes adatokat tagolt, széles körben használt,
géppel olvasható formátumban megkapja, továbbá jogosult arra, hogy ezeket az
adatokat egy másik Adatkezelőnek továbbítsa anélkül, hogy ezt akadályozná az az
Adatkezelő, amelynek a személyes adatokat a rendelkezésére bocsátotta.
(Rendelet 20. cikk)
A részletszabályokról a következő
fejezetben adunk tájékoztatást.
A tiltakozáshoz való jog
Az érintett jogosult arra, hogy a
saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor tiltakozzon személyes adatainak
a Rendelet 6. cikk (1) bekezdésének e) pontján (az adatkezelés közérdekű vagy
az Adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett
feladat végrehajtásához szükséges) vagy f) pontján (az adatkezelés az Adatkezelő
vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez szükség.
(Rendelet 21. cikk)
A részletszabályokról a következő
fejezetben adunk tájékoztatást.
Automatizált döntéshozatal egyedi ügyekben, beleértve a profilalkotást
Az érintett jogosult arra, hogy
ne terjedjen ki rá az olyan, kizárólag automatizált adatkezelésen – ideértve a
profilalkotást is – alapuló döntés hatálya, amely rá nézve joghatással járna
vagy őt hasonlóképpen jelentős mértékben érintené.
(Rendelet 22. cikk)
A részletszabályokról a következő
fejezetben adunk tájékoztatást.
Korlátozások
Az Adatkezelőre vagy
adatfeldolgozóra alkalmazandó uniós vagy tagállami jog jogalkotási intézkedésekkel
korlátozhatja a 12–22. cikkben és a 34. cikkben foglalt, valamint a 12–22.
cikkben meghatározott jogokkal és kötelezettségekkel összhangban
(Rendelet 23. cikk)
A részletszabályokról a következő
fejezetben adunk tájékoztatást.
Az érintett tájékoztatása az adatvédelmi incidensről
Ha az adatvédelmi incidens
valószínűsíthetően magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira és
szabadságaira nézve, az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül tájékoztatja
az érintettet az adatvédelmi incidensről.
(Rendelet 34. cikk)
A részletszabályokról a következő
fejezetben adunk tájékoztatást.
A felügyeleti
hatóságnál történő panasztételhez való jog (hatósági jogorvoslathoz való jog)
Az érintett jogosult arra, hogy panaszt tegyen egy
felügyeleti hatóságnál – különösen a szokásos tartózkodási helye, a munkahelye
vagy a feltételezett jogsértés helye szerinti tagállamban –, ha az érintett
megítélése szerint a rá vonatkozó személyes adatok kezelése megsérti a Rendeletet.
(Rendelet 77. cikk)
A részletszabályokról a következő fejezetben adunk
tájékoztatást.
A felügyeleti
hatósággal szembeni hatékony bírósági jogorvoslathoz való jog
Minden természetes és jogi
személy jogosult a hatékony bírósági jogorvoslatra a felügyeleti hatóság rá
vonatkozó, jogilag kötelező erejű döntésével szemben, vagy ha a felügyeleti
hatóság nem foglalkozik a panasszal, vagy három hónapon belül nem tájékoztatja
az érintettet a benyújtott panasszal kapcsolatos eljárási fejleményekről vagy
annak eredményéről.
(Rendelet 78. cikk)
A részletszabályokról a következő fejezetben adunk
tájékoztatást.
Az adatkezelővel vagy
az adatfeldolgozóval szembeni hatékony bírósági jogorvoslathoz való jog
Minden érintett hatékony bírósági jogorvoslatra jogosult, ha
megítélése szerint a személyes adatainak e rendeletnek nem megfelelő kezelése
következtében megsértették az e rendelet szerinti jogait.
(Rendelet 79. cikk)
A részletszabályokról a következő fejezetben adunk tájékoztatást.
VII. FEJEZET
RÉSZLETES TÁJÉKOZTATÁS AZ ÉRINTETT JOGAIRÓL
Előzetes
tájékozódáshoz való jog
Az érintett jogosult arra, hogy az adatkezeléssel
összefüggő tényekről és információkról az adatkezelés megkezdését megelőzően
tájékoztatást kapjon
A) Rendelkezésre bocsátandó információk, ha a személyes adatokat az
érintettől gyűjtik
a) az adatkezelőnek és – ha van
ilyen – az adatkezelő képviselőjének a kiléte és elérhetőségei;
b) az adatvédelmi tisztviselő
elérhetőségei, ha van ilyen;
c) a személyes adatok tervezett
kezelésének célja, valamint az adatkezelés jogalapja;
d) a Rendelet 6. cikk (1)
bekezdésének f) pontján (jogos érdek érvényesítés) alapuló adatkezelés esetén,
az adatkezelő vagy harmadik fél jogos érdekei;
e) adott esetben a személyes
adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái, ha van ilyen;
f) adott esetben annak ténye,
hogy az adatkezelő harmadik országba vagy nemzetközi szervezet részére kívánja
továbbítani a személyes adatokat, továbbá a Bizottság megfelelőségi
határozatának léte vagy annak hiánya, vagy a Rendelet 46. cikkben, a 47.
cikkben vagy a 49. cikk (1) bekezdésének második albekezdésében említett
adattovábbítás esetén a megfelelő és alkalmas garanciák megjelölése, valamint
az azok másolatának megszerzésére szolgáló módokra vagy az azok elérhetőségére
való hivatkozás.
2. Az 1. pontban említett információk mellett az
adatkezelő a személyes adatok megszerzésének időpontjában, annak érdekében,
hogy a tisztességes és átlátható adatkezelést biztosítsa, az érintettet a
következő kiegészítő információkról tájékoztatja:
a) a személyes adatok tárolásának
időtartamáról, vagy ha ez nem lehetséges, ezen időtartam meghatározásának
szempontjairól;
b) az érintett azon jogáról, hogy
kérelmezheti az adatkezelőtől a rá vonatkozó személyes adatokhoz való
hozzáférést, azok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és
tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen, valamint az érintett
adathordozhatósághoz való jogáról;
c) a Rendelet 6. cikk (1)
bekezdésének a) pontján (az érintett hozzájárulása) vagy a 9. cikk (2)
bekezdésének a) pontján (az érintett hozzájárulása) alapuló adatkezelés esetén
a hozzájárulás bármely időpontban történő visszavonásához való jog, amely nem
érinti a visszavonás előtt a hozzájárulás alapján végrehajtott adatkezelés
jogszerűségét;
d) a felügyeleti hatósághoz
címzett panasz benyújtásának jogáról;
e) arról, hogy a személyes adat
szolgáltatása jogszabályon vagy szerződéses kötelezettségen alapul vagy
szerződés kötésének előfeltétele-e, valamint hogy az érintett köteles-e a
személyes adatokat megadni, továbbá hogy milyen lehetséges következményeikkel
járhat az adatszolgáltatás elmaradása;
f) a Rendelet 22. cikk (1) és (4)
bekezdésében említett automatizált döntéshozatal ténye, ideértve a
profilalkotást is, valamint legalább ezekben az esetekben az alkalmazott
logikára és arra vonatkozóan érthető információk, hogy az ilyen adatkezelés
milyen jelentőséggel, és az érintettre nézve milyen várható következményekkel
bír.
3. Ha az adatkezelő a személyes adatokon a
gyűjtésük céljától eltérő célból további adatkezelést kíván végezni, a további
adatkezelést megelőzően tájékoztatnia kell az érintettet erről az eltérő célról
és a (2) bekezdésben említett minden releváns kiegészítő információról.
4. Az 1-3. pontok nem alkalmazandó, ha és
amilyen mértékben az érintett már rendelkezik az információkkal.
(Rendelet 13. cikk)
B) Rendelkezésre bocsátandó információk, ha a személyes adatokat nem az
érintettől szerezték meg
a) az adatkezelőnek és – ha van
ilyen – az adatkezelő képviselőjének a kiléte és elérhetőségei;
b) az adatvédelmi tisztviselő
elérhetőségei, ha van ilyen;
c) a személyes adatok tervezett
kezelésének célja, valamint az adatkezelés jogalapja;
d) az érintett személyes adatok
kategóriái;
e) a személyes adatok címzettjei,
illetve a címzettek kategóriái, ha van ilyen;
f) adott esetben annak ténye,
hogy az adatkezelő valamely harmadik országbeli címzett vagy valamely
nemzetközi szervezet részére kívánja továbbítani a személyes adatokat, továbbá
a Bizottság megfelelőségi határozatának léte vagy annak hiánya, vagy a Rendelet
46. cikkben, a 47. cikkben vagy a 49. cikk (1) bekezdésének második
albekezdésében említett adattovábbítás esetén a megfelelő és alkalmas garanciák
megjelölése, valamint az ezek másolatának megszerzésére szolgáló módokra vagy
az elérhetőségükre való hivatkozás.
2. Az 1. pontban említett információk mellett az
adatkezelő az érintett rendelkezésére bocsátja az érintettre nézve tisztességes
és átlátható adatkezelés biztosításához szükséges következő kiegészítő
információkat:
a) a személyes adatok tárolásának
időtartama, vagy ha ez nem lehetséges, ezen időtartam meghatározásának
szempontjai;
b) ha az adatkezelés a Rendelet
6. cikk (1) bekezdésének f) pontján (jogos érdek) alapul, az adatkezelő vagy
harmadik fél jogos érdekeiről;
c) az érintett azon joga, hogy
kérelmezheti az adatkezelőtől a rá vonatkozó személyes adatokhoz való
hozzáférést, azok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és
tiltakozhat a személyes adatok kezelése ellen, valamint az érintett
adathordozhatósághoz való joga;
d) a Rendelet 6. cikk (1)
bekezdésének a) pontján (az érintett hozzájárulása) vagy a 9. cikk (2)
bekezdésének a) pontján (az érintett hozzájárulása) alapuló adatkezelés esetén
a hozzájárulás bármely időpontban való visszavonásához való jog, amely nem
érinti a visszavonás előtt a hozzájárulás alapján végrehajtott adatkezelés
jogszerűségét;
e) a valamely felügyeleti hatósághoz
címzett panasz benyújtásának joga;
f) a személyes adatok forrása és
adott esetben az, hogy az adatok nyilvánosan hozzáférhető forrásokból
származnak-e; és
g) a Rendelet 22. cikk (1) és (4)
bekezdésében említett automatizált döntéshozatal ténye, ideértve a
profilalkotást is, valamint legalább ezekben az esetekben az alkalmazott
logikára és arra vonatkozó érthető információk, hogy az ilyen adatkezelés
milyen jelentőséggel, és az érintettre nézve milyen várható következményekkel
bír.
3. Az adatkezelő az 1. és 2. pont szerinti
tájékoztatást az alábbiak szerint adja meg:
a) a személyes adatok kezelésének
konkrét körülményeit tekintetbe véve, a személyes adatok megszerzésétől
számított észszerű határidőn, de legkésőbb egy hónapon belül;
b) ha a személyes adatokat az
érintettel való kapcsolattartás céljára használják, legalább az érintettel való
első kapcsolatfelvétel alkalmával; vagy
c) ha várhatóan más címzettel is
közlik az adatokat, legkésőbb a személyes adatok első alkalommal való
közlésekor.
4. Ha az adatkezelő a személyes adatokon a
megszerzésük céljától eltérő célból további adatkezelést kíván végezni, a
további adatkezelést megelőzően tájékoztatnia kell az érintettet erről az
eltérő célról és a 2. pontban említett minden releváns kiegészítő információról.
5. Az 1-5.
pontot nem kell alkalmazni, ha és amilyen mértékben:
a) az érintett már rendelkezik az
információkkal;
b) a szóban forgó információk
rendelkezésre bocsátása lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy
erőfeszítést igényelne, különösen a közérdekű archiválás céljából, tudományos
és történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból, a Rendelet 89. cikk (1)
bekezdésében foglalt feltételek és garanciák figyelembevételével végzett
adatkezelés esetében, vagy amennyiben az e cikk (1) bekezdésében említett
kötelezettség valószínűsíthetően lehetetlenné tenné vagy komolyan veszélyeztetné
ezen adatkezelés céljainak elérését. Ilyen esetekben az adatkezelőnek megfelelő
intézkedéseket kell hoznia – az információk nyilvánosan elérhetővé tételét is ideértve
– az érintett jogainak, szabadságainak és jogos érdekeinek védelme érdekében;
c) az adat megszerzését vagy
közlését kifejezetten előírja az adatkezelőre alkalmazandó uniós vagy tagállami
jog, amely az érintett jogos érdekeinek védelmét szolgáló megfelelő
intézkedésekről rendelkezik; vagy
d) a személyes adatoknak valamely
uniós vagy tagállami jogban előírt szakmai titoktartási kötelezettség alapján,
ideértve a jogszabályon alapuló titoktartási kötelezettséget is, bizalmasnak
kell maradnia.
(Rendelet 14. cikk)
Az érintett hozzáférési joga
1. Az érintett jogosult arra,
hogy az Adatkezelőtől visszajelzést kapjon arra vonatkozóan, hogy személyes
adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha ilyen adatkezelés folyamatban van,
jogosult arra, hogy a személyes adatokhoz és a következő információkhoz
hozzáférést kapjon:
a) az adatkezelés céljai;
b) az érintett személyes adatok
kategóriái;
c) azon címzettek vagy címzettek
kategóriái, akikkel, illetve amelyekkel a személyes adatokat közölték vagy
közölni fogják, ideértve különösen a harmadik országbeli címzetteket, illetve a
nemzetközi szervezeteket;
d) adott esetben a személyes
adatok tárolásának tervezett időtartama, vagy ha ez nem lehetséges, ezen
időtartam meghatározásának szempontjai;
e) az érintett azon joga, hogy
kérelmezheti az Adatkezelőtől a rá vonatkozó személyes adatok helyesbítését,
törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat az ilyen személyes
adatok kezelése ellen;
f) a valamely felügyeleti
hatósághoz címzett panasz benyújtásának joga;
g) ha az adatokat nem az
érintettől gyűjtötték, a forrásukra vonatkozó minden elérhető információ;
h) a Rendelet 22. cikk (1) és (4)
bekezdésében említett automatizált döntéshozatal ténye, ideértve a
profilalkotást is, valamint legalább ezekben az esetekben az alkalmazott
logikára és arra vonatkozó érthető információk, hogy az ilyen adatkezelés milyen
jelentőséggel bír, és az érintettre nézve milyen várható következményekkel jár.
3. Az Adatkezelő az adatkezelés
tárgyát képező személyes adatok másolatát az érintett rendelkezésére bocsátja.
Az érintett által kért további másolatokért az Adatkezelő az adminisztratív
költségeken alapuló, észszerű mértékű díjat számíthat fel. Ha az érintett
elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, az információkat széles körben
használt elektronikus formátumban kell rendelkezésre bocsátani, kivéve, ha az
érintett másként kéri. A másolat igénylésére vonatkozó jog nem érintheti
hátrányosan mások jogait és szabadságait.
(Rendelet 15. cikk)
A törléshez való jog („az elfeledtetéshez való jog”)
1. Az érintett jogosult arra,
hogy kérésére az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül törölje a rá
vonatkozó személyes adatokat, az Adatkezelő pedig köteles arra, hogy az
érintettre vonatkozó személyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül törölje,
ha az alábbi indokok valamelyike fennáll:
a) a személyes adatokra már nincs
szükség abból a célból, amelyből azokat gyűjtötték vagy más módon kezelték;
b) az érintett visszavonja a
Rendelet 6. cikk (1) bekezdésének a) pontja vagy a 9. cikk (2) bekezdésének a)
pontja értelmében az adatkezelés alapját képező hozzájárulását, és az
adatkezelésnek nincs más jogalapja;
c) az érintett a Rendelet 21.
cikk (1) bekezdése alapján tiltakozik az adatkezelése ellen, és nincs
elsőbbséget élvező jogszerű ok az adatkezelésre, vagy az érintett a 21. cikk
(2) bekezdése alapján tiltakozik az adatkezelés ellen;
d) a személyes adatokat
jogellenesen kezelték;
e) a személyes adatokat az Adatkezelőre
alkalmazandó uniós vagy tagállami jogban előírt jogi kötelezettség
teljesítéséhez törölni kell;
f) a személyes adatok gyűjtésére
a Rendelet 8. cikk (1) bekezdésében említett, információs társadalommal
összefüggő szolgáltatások kínálásával kapcsolatosan került sor.
2. Ha az Adatkezelő nyilvánosságra hozta a
személyes adatot, és az előbbi 1. pont értelmében azt törölni köteles, az
elérhető technológia és a megvalósítás költségeinek figyelembevételével
megteszi az észszerűen elvárható lépéseket – ideértve technikai intézkedéseket
– annak érdekében, hogy tájékoztassa az adatokat kezelő Adatkezelőket, hogy az
érintett kérelmezte tőlük a szóban forgó személyes adatokra mutató linkek vagy
e személyes adatok másolatának, illetve másodpéldányának törlését.
3. Az 1. és 2. pont nem alkalmazandó, amennyiben az adatkezelés
szükséges:
a) a véleménynyilvánítás
szabadságához és a tájékozódáshoz való jog gyakorlása céljából;
b) a személyes adatok kezelését
előíró, az Adatkezelőre alkalmazandó uniós vagy tagállami jog szerinti
kötelezettség teljesítése, illetve közérdekből vagy az Adatkezelőre ruházott
közhatalmi jogosítvány gyakorlása keretében végzett feladat végrehajtása
céljából;
c) a Rendelet 9. cikk (2) bekezdése h) és i) pontjának,
valamint a 9. cikk (3) bekezdésének megfelelően a népegészségügy területét
érintő közérdek alapján;
d) a Rendelet 89. cikk (1) bekezdésével összhangban a
közérdekű archiválás céljából, tudományos és történelmi kutatási célból vagy
statisztikai célból, amennyiben az 1. pontban említett jog valószínűsíthetően lehetetlenné
tenné vagy komolyan veszélyeztetné ezt az adatkezelést; vagy
e) jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, illetve védelméhez.
(Rendelet 15. cikk)
A törléshez való jog („az elfeledtetéshez való jog”)
1. Az érintett jogosult arra,
hogy kérésére az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül törölje a rá
vonatkozó személyes adatokat, az Adatkezelő pedig köteles arra, hogy az
érintettre vonatkozó személyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül törölje,
ha az alábbi indokok valamelyike fennáll:
a) a személyes adatokra már nincs
szükség abból a célból, amelyből azokat gyűjtötték vagy más módon kezelték;
b) az érintett visszavonja a
Rendelet 6. cikk (1) bekezdésének a) pontja vagy a 9. cikk (2) bekezdésének a)
pontja értelmében az adatkezelés alapját képező hozzájárulását, és az
adatkezelésnek nincs más jogalapja;
c) az érintett a Rendelet 21.
cikk (1) bekezdése alapján tiltakozik az adatkezelése ellen, és nincs
elsőbbséget élvező jogszerű ok az adatkezelésre, vagy az érintett a 21. cikk
(2) bekezdése alapján tiltakozik az adatkezelés ellen;
d) a személyes adatokat
jogellenesen kezelték;
e) a személyes adatokat az Adatkezelőre
alkalmazandó uniós vagy tagállami jogban előírt jogi kötelezettség
teljesítéséhez törölni kell;
f) a személyes adatok gyűjtésére
a Rendelet 8. cikk (1) bekezdésében említett, információs társadalommal
összefüggő szolgáltatások kínálásával kapcsolatosan került sor.
2. Ha az Adatkezelő nyilvánosságra hozta a
személyes adatot, és az előbbi 1. pont értelmében azt törölni köteles, az
elérhető technológia és a megvalósítás költségeinek figyelembevételével
megteszi az észszerűen elvárható lépéseket – ideértve technikai intézkedéseket
– annak érdekében, hogy tájékoztassa az adatokat kezelő Adatkezelőket, hogy az
érintett kérelmezte tőlük a szóban forgó személyes adatokra mutató linkek vagy
e személyes adatok másolatának, illetve másodpéldányának törlését.
3. Az 1. és 2. pont nem alkalmazandó, amennyiben az adatkezelés
szükséges:
a) a véleménynyilvánítás
szabadságához és a tájékozódáshoz való jog gyakorlása céljából;
b) a személyes adatok kezelését
előíró, az Adatkezelőre alkalmazandó uniós vagy tagállami jog szerinti
kötelezettség teljesítése, illetve közérdekből vagy az Adatkezelőre ruházott
közhatalmi jogosítvány gyakorlása keretében végzett feladat végrehajtása
céljából;
c) a Rendelet 9. cikk (2) bekezdése h) és i) pontjának,
valamint a 9. cikk (3) bekezdésének megfelelően a népegészségügy területét
érintő közérdek alapján;
d) a Rendelet 89. cikk (1) bekezdésével összhangban a
közérdekű archiválás céljából, tudományos és történelmi kutatási célból vagy
statisztikai célból, amennyiben az 1. pontban említett jog valószínűsíthetően lehetetlenné
tenné vagy komolyan veszélyeztetné ezt az adatkezelést; vagy
e) jogi igények
előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, illetve védelméhez.
(Rendelet 17. cikk)
Az adatkezelés korlátozásához való jog
1. Az érintett jogosult arra,
hogy kérésére az Adatkezelő korlátozza az adatkezelést, ha az alábbiak valamelyike
teljesül:
a) az érintett vitatja a
személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra
vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az Adatkezelő ellenőrizze a személyes
adatok pontosságát;
b) az adatkezelés jogellenes, és
az érintett ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok felhasználásának
korlátozását;
c) az Adatkezelőnek már nincs
szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az érintett igényli
azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez; vagy
d) az érintett a Rendelet 21.
cikk (1) bekezdése szerint tiltakozott az adatkezelés ellen; ez esetben a
korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amíg megállapításra nem kerül, hogy
az Adatkezelő jogos indokai elsőbbséget élveznek-e az érintett jogos indokaival
szemben.
2. Ha az adatkezelés az 1. pont alapján korlátozás alá esik, az ilyen
személyes adatokat a tárolás kivételével csak az érintett hozzájárulásával,
vagy jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy más
természetes vagy jogi személy jogainak védelme érdekében, vagy az Unió, illetve
valamely tagállam fontos közérdekéből lehet kezelni.
3. Az Adatkezelő az érintettet, akinek a
kérésére az 1. pont alapján korlátozták az adatkezelést, az adatkezelés
korlátozásának feloldásáról előzetesen tájékoztatja.
(Rendelet 18. cikk)
Az adathordozhatósághoz való jog
1. Az érintett jogosult arra,
hogy a rá vonatkozó, általa egy Adatkezelő rendelkezésére bocsátott személyes
adatokat tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban megkapja,
továbbá jogosult arra, hogy ezeket az adatokat egy másik Adatkezelőnek
továbbítsa anélkül, hogy ezt akadályozná az az Adatkezelő, amelynek a személyes
adatokat a rendelkezésére bocsátotta, ha:
a) az adatkezelés a Rendelet 6.
cikk (1) bekezdésének a) pontja vagy a 9. cikk (2) bekezdésének a) pontja
szerinti hozzájáruláson, vagy a 6. cikk (1) bekezdésének b) pontja szerinti
szerződésen alapul; és
b) az adatkezelés automatizált
módon történik.
2. Az adatok hordozhatóságához való jog 1. pont
szerinti gyakorlása során az érintett jogosult arra, hogy – ha ez technikailag
megvalósítható – kérje a személyes adatok Adatkezelők közötti közvetlen
továbbítását.
3. E jog jog gyakorlása nem
sértheti a Rendelet 17. cikkét. Az említett jog nem alkalmazandó abban az
esetben, ha az adatkezelés közérdekű vagy az Adatkezelőre ruházott közhatalmi
jogosítványai gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtásához
szükséges.
4. Az 1. pontban említett jog nem
érintheti hátrányosan mások jogait és szabadságait.
(Rendelet 20. cikk)
A tiltakozáshoz való jog
1. Az érintett jogosult arra, hogy
a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor tiltakozzon személyes
adatainak a Rendelet 6. cikk (1) bekezdésének e) pontján (az adatkezelés
közérdekű vagy az Adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának
keretében végzett feladat végrehajtásához szükséges) vagy f) pontján (az
adatkezelés az Adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek
érvényesítéséhez szükséges) alapuló kezelése ellen, ideértve az említett
rendelkezéseken alapuló profilalkotást is. Ebben az esetben az Adatkezelő a személyes
adatokat nem kezelheti tovább, kivéve, ha az Adatkezelő bizonyítja, hogy az
adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget
élveznek az érintett érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy
amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez
kapcsolódnak.
4. Az 1. és 2. pontokban említett jogra
legkésőbb az érintettel való első kapcsolatfelvétel során kifejezetten fel kell
hívni annak figyelmét, és az erre vonatkozó tájékoztatást egyértelműen és
minden más információtól elkülönítve kell megjeleníteni.
5. Az információs társadalommal összefüggő
szolgáltatások igénybevételéhez kapcsolódóan és a 2002/58/EK irányelvtől
eltérve az érintett a tiltakozáshoz való jogot műszaki előírásokon alapuló
automatizált eszközökkel is gyakorolhatja.
6. Ha a személyes adatok kezelésére a Rendelet
89. cikk (1) bekezdésének megfelelően tudományos és történelmi kutatási célból
vagy statisztikai célból kerül sor, az érintett jogosult arra, hogy a saját
helyzetével kapcsolatos okokból tiltakozhasson a rá vonatkozó személyes adatok
kezelése ellen, kivéve, ha az adatkezelésre közérdekű okból végzett feladat
végrehajtása érdekében van szükség.
(Rendelet 21. cikk)
Automatizált döntéshozatal egyedi ügyekben, beleértve a profilalkotást
1. Az érintett jogosult arra,
hogy ne terjedjen ki rá az olyan, kizárólag automatizált adatkezelésen –
ideértve a profilalkotást is – alapuló döntés hatálya, amely rá nézve
joghatással járna vagy őt hasonlóképpen jelentős mértékben érintené.
2. Az 1. pont nem alkalmazandó
abban az esetben, ha a döntés:
a) az érintett és az Adatkezelő
közötti szerződés megkötése vagy teljesítése érdekében szükséges;
b) meghozatalát az Adatkezelőre
alkalmazandó olyan uniós vagy tagállami jog teszi lehetővé, amely az érintett
jogainak és szabadságainak, valamint jogos érdekeinek védelmét szolgáló
megfelelő intézkedéseket is megállapít; vagy
c) az érintett kifejezett
hozzájárulásán alapul.
4. A 2. pontban említett döntések nem
alapulhatnak a személyes adatoknak a Rendelet
9. cikk (1) bekezdésében említett különleges kategóriáin, kivéve, ha a
9. cikk (2) bekezdésének a) vagy g) pontja alkalmazandó, és az érintett
jogainak, szabadságainak és jogos érdekeinek védelme érdekében megfelelő
intézkedések megtételére került sor.
(Rendelet 22. cikk)
Korlátozások
1. Az Adatkezelőre vagy
adatfeldolgozóra alkalmazandó uniós vagy tagállami jog jogalkotási
intézkedésekkel korlátozhatja a Rendelet 12–22. cikkben és a 34. cikkben
foglalt, valamint a 12–22. cikkben meghatározott jogokkal és kötelezettségekkel
összhangban lévő rendelkezései tekintetében az 5. cikkben foglalt jogok és
kötelezettségek hatályát, ha a korlátozás tiszteletben tartja az alapvető jogok
és szabadságok lényeges tartalmát, valamint az alábbiak védelméhez szükséges és
arányos intézkedés egy demokratikus társadalomban:
a) nemzetbiztonság;
b) honvédelem;
c) közbiztonság;
d) bűncselekmények megelőzése,
nyomozása, felderítése vagy a vádeljárás lefolytatása, illetve büntetőjogi
szankciók végrehajtása, beleértve a közbiztonságot fenyegető veszélyekkel
szembeni védelmet és e veszélyek megelőzését;
e) az Unió vagy valamely tagállam
egyéb fontos, általános közérdekű célkitűzései, különösen az Unió vagy valamely
tagállam fontos gazdasági vagy pénzügyi érdeke, beleértve a monetáris, a
költségvetési és az adózási kérdéseket, a népegészségügyet és a szociális
biztonságot;
f) a bírói függetlenség és a
bírósági eljárások védelme;
g) a szabályozott foglalkozások
esetében az etikai vétségek megelőzése, kivizsgálása, felderítése és az ezekkel
kapcsolatos eljárások lefolytatása;
h) az a)–e) és a g) pontban
említett esetekben – akár alkalmanként – a közhatalmi feladatok ellátásához
kapcsolódó ellenőrzési, vizsgálati vagy szabályozási tevékenység;
i) az érintett védelme vagy mások
jogainak és szabadságainak védelme;
j) polgári jogi követelések
érvényesítése.
2. Az 1.
pontban említett jogalkotási intézkedések adott esetben részletes
rendelkezéseket tartalmaznak legalább:
a) az adatkezelés céljaira vagy
az adatkezelés kategóriáira,
b) a személyes adatok
kategóriáira,
c) a bevezetett korlátozások
hatályára,
d) a visszaélésre, illetve a
jogosulatlan hozzáférésre vagy továbbítás megakadályozását célzó garanciákra,
e) az Adatkezelő meghatározására
vagy az Adatkezelők kategóriáinak meghatározására,
f) az adattárolás időtartamára,
valamint az alkalmazandó garanciákra, figyelembe véve az adatkezelés vagy az
adatkezelési kategóriák jellegét, hatályát és céljait,
g) az érintettek jogait és szabadságait
érintő kockázatokra, és
h) az érintettek arra vonatkozó
jogára, hogy tájékoztatást kapjanak a korlátozásról, kivéve, ha ez hátrányosan
befolyásolhatja a korlátozás célját.
(Rendelet 23. cikk)
Az érintett tájékoztatása az adatvédelmi incidensről
1. Ha az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően
magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve,
az Adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül tájékoztatja az érintettet az
adatvédelmi incidensről.
2. Az 1. pontban említett, az érintett részére
adott tájékoztatásban világosan és közérthetően ismertetni kell az adatvédelmi
incidens jellegét, és közölni kell legalább a Rendelet 33. cikk (3) bekezdésének b), c) és d)
pontjában említett információkat és intézkedéseket.
3. Az érintettet nem kell az 1. pontban említettek szerint tájékoztatni,
ha a következő feltételek bármelyike teljesül:
a) az Adatkezelő megfelelő
technikai és szervezési védelmi intézkedéseket hajtott végre, és ezeket az
intézkedéseket az adatvédelmi incidens által érintett adatok tekintetében
alkalmazták, különösen azokat az intézkedéseket – mint például a titkosítás
alkalmazása –, amelyek a személyes adatokhoz való hozzáférésre fel nem
jogosított személyek számára értelmezhetetlenné teszik az adatokat;
b) az Adatkezelő az adatvédelmi
incidenst követően olyan további intézkedéseket tett, amelyek biztosítják, hogy
az érintett jogaira és szabadságaira jelentett, az 1. pontban említett magas
kockázat a továbbiakban valószínűsíthetően nem valósul meg;
c) a tájékoztatás aránytalan
erőfeszítést tenne szükségessé. Ilyen esetekben az érintetteket nyilvánosan
közzétett információk útján kell tájékoztatni, vagy olyan hasonló intézkedést
kell hozni, amely biztosítja az érintettek hasonlóan hatékony tájékoztatását.
4. Ha az Adatkezelő még nem értesítette az
érintettet az adatvédelmi incidensről, a felügyeleti hatóság, miután
mérlegelte, hogy az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően magas kockázattal
jár-e, elrendelheti az érintett tájékoztatását, vagy megállapíthatja a 3.
pontban említett feltételek valamelyikének teljesülését.
(Rendelet 34. cikk)
A felügyeleti
hatóságnál történő panasztételhez való jog
1. Az egyéb közigazgatási vagy bírósági jogorvoslatok
sérelme nélkül, minden érintett jogosult arra, hogy panaszt tegyen egy
felügyeleti hatóságnál – különösen a szokásos tartózkodási helye, a munkahelye
vagy a feltételezett jogsértés helye szerinti tagállamban –, ha az érintett megítélése
szerint a rá vonatkozó személyes adatok kezelése megsérti e rendeletet.
2. Az a felügyeleti hatóság, amelyhez a panaszt
benyújtották, köteles tájékoztatni az ügyfelet a panasszal kapcsolatos eljárási
fejleményekről és annak eredményéről, ideértve azt is, hogy a Rendelet 78. cikk
alapján az ügyfél jogosult bírósági jogorvoslattal élni.
(Rendelet 77. cikk)
A felügyeleti
hatósággal szembeni hatékony bírósági jogorvoslathoz való jog
1. Az egyéb
közigazgatási vagy nem bírósági útra tartozó jogorvoslatok sérelme nélkül,
minden természetes és jogi személy jogosult a hatékony bírósági jogorvoslatra a
felügyeleti hatóság rá vonatkozó, jogilag kötelező erejű döntésével szemben.
2. Az egyéb
közigazgatási vagy nem bírósági útra tartozó jogorvoslatok sérelme nélkül,
minden érintett jogosult a hatékony bírósági jogorvoslatra, ha a Rendelet 55.
vagy 56. cikk alapján illetékes felügyeleti hatóság nem foglalkozik a
panasszal, vagy három hónapon belül nem tájékoztatja az érintettet a 77. cikk
alapján benyújtott panasszal kapcsolatos eljárási fejleményekről vagy annak
eredményéről.
3. A felügyeleti
hatósággal szembeni eljárást a felügyeleti hatóság székhelye szerinti tagállam
bírósága előtt kell megindítani.
4. Ha a felügyeleti
hatóság olyan döntése ellen indítanak eljárást, amellyel kapcsolatban az
egységességi mechanizmus keretében a Testület előzőleg véleményt bocsátott ki
vagy döntést hozott, a felügyeleti hatóság köteles ezt a véleményt vagy döntést
a bíróságnak megküldeni.
(Rendelet 78. cikk)
Az adatkezelővel vagy
az adatfeldolgozóval szembeni hatékony bírósági jogorvoslathoz való jog
1. A rendelkezésre
álló közigazgatási vagy nem bírósági útra tartozó jogorvoslatok – köztük a
felügyeleti hatóságnál történő panasztételhez való, Rendelet 77. cikk szerinti
jog – sérelme nélkül, minden érintett hatékony bírósági jogorvoslatra jogosult,
ha megítélése szerint a személyes adatainak e rendeletnek nem megfelelő
kezelése következtében megsértették az e rendelet szerinti jogait.
2. Az adatkezelővel
vagy az adatfeldolgozóval szembeni eljárást az adatkezelő vagy az
adatfeldolgozó tevékenységi helye szerinti tagállam bírósága előtt kell
megindítani. Az ilyen eljárás megindítható az érintett szokásos tartózkodási
helye szerinti tagállam bírósága előtt is, kivéve, ha az adatkezelő vagy az
adatfeldolgozó valamely tagállamnak a közhatalmi jogkörében eljáró közhatalmi
szerve.
(Rendelet 79. cikk)
VIII. FEJEZET
AZ ÉRINTETT KÉRELMÉNEK ELŐTERJESZTÉSE,
AZ
ADATKEZELŐ INTÉZKEDÉSEI
1. Az Adatkezelő indokolatlan
késedelem nélkül, de mindenféleképpen a kérelem beérkezésétől számított egy
hónapon belül tájékoztatja az érintettet a jogai gyakorlására irányuló kérelme
nyomán hozott intézkedésekről.
2. Szükség esetén, figyelembe
véve a kérelem összetettségét és a kérelmek számát, ez a határidő további két
hónappal meghosszabbítható. A határidő meghosszabbításáról az Adatkezelő a
késedelem okainak megjelölésével a kérelem kézhezvételétől számított egy
hónapon belül tájékoztatja az érintettet.
5. Az Adatkezelő a Rendelet 13.
és 14. cikk szerinti információkat és az érintett jogairól szóló tájékoztatást
(Rendelt 15-22. és 34. cikk) és intézkedést díjmentesen biztosítja. Ha az érintett kérelme egyértelműen
megalapozatlan vagy – különösen ismétlődő jellege miatt – túlzó, az Adatkezelő,
figyelemmel a kért információ vagy tájékoztatás nyújtásával vagy a kért
intézkedés meghozatalával járó adminisztratív költségekre:
a) 6.350,-Ft összegű díjat
számíthat fel, vagy
b) megtagadhatja a kérelem
alapján történő intézkedést.
A kérelem egyértelműen
megalapozatlan vagy túlzó jellegének bizonyítása az Adatkezelőt terheli.